کسب و کار عبارت است از کسب درآمد یا کسب درآمد از طریق تولید یا خرید و فروش محصولات (مانند کالاها و خدمات ). همچنین “هر فعالیت یا شرکتی است که برای کسب سود وارد شده است.”
داشتن نام تجاری واحد تجاری را از مالک جدا نمی کند، به این معنی که صاحب کسب و کار در قبال بدهی های ایجاد شده توسط کسب و کار مسئول و مسئول است. اگر کسب و کار بدهی به دست آورد، طلبکاران می توانند به دنبال اموال شخصی مالک بروند. ساختار کسب و کار اجازه نرخ مالیات شرکتی را نمی دهد. مالک شخصاً از کلیه درآمدهای کسب و کار مشمول مالیات می شود.
این اصطلاح اغلب به صورت محاوره ای (اما نه توسط وکلا یا مقامات دولتی) برای اشاره به یک شرکت ، مانند یک شرکت یا تعاونی استفاده می شود.
شرکتها، برخلاف صاحبان انحصاری و شرکتهای تضامنی ، یک شخصیت حقوقی جداگانه هستند و مسئولیت محدودی برای صاحبان/اعضای خود و همچنین مشمول نرخهای مالیات شرکتی دارند. راه اندازی یک شرکت پیچیده تر و پرهزینه تر است، اما حفاظت و مزایای بیشتری را برای مالکان/اعضا ارائه می دهد.
دیجیکالا بزرگترین بازارگاه و فروشگاه آنلاین در ایران و مستقر در تهران است که روزانه بیش از ۵٬۴ میلیون بازدیدکننده دارد و ۸۵ درصد سهم بازار فروش آنلاین در ایران را از آن خود کردهاست و یکی از بزرگترین خردهفروشیهای آنلاین در خاورمیانه است. بنا بر آمار منتشر شده تا اوایل سال ۱۴۰۰ در این بستر بیش از ۴ میلیون کالای مختلف توسط ۱۶۰ هزار فروشنده برای فروش عرضه شدهاست و ظرفیت پردازش ۶۰۰ هزار کالا در روز را دارد.
مدل کسبوکار دیجیکالا یک آمیختگی از بازارگاه مجازی و خردهفروشی است. به غیر از فروشگاه آنلاین، زیرمجموعههای دیجیکالا شامل دیجیاستایل (پوشاک)، فیدیبو (کتاب الکترونیک)، دیجیپی (فینتک)، دیجینِکست (نوآوری)، دیجیکلاب (تشویق مشتریان وفادار)، دیجیپلاس، کمدا، پیندو و دیجیاکسپرس هستند.
موتور جستجوی خرید ترب از سال ۱۳۹۳ شمسی با هدف ارائه و مقایسه شفاف قیمتها توسط تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف راهاندازی شد. سال ۱۳۹۵ شرکت فنگستران پیشرو بازار (مسئولیت محدود) برای ادارهی کارهای این سرویس ثبت شد و در حال حاضر همهی حقوق این سرویس متعلق به شرکت «فنگستران پیشرو بازار» است. مهمترین فعالیت این شرکت توسعهی موتور جستجوی خرید ترب است. این موتور جستجوی بالغ بر میلیونها محصول از بیش از ۱۴ هزار فروشگاه معتبر اینترنتی ایرانی را جمعاوری کرده است تا به کاربران کمک کند در کمترین زمان بهترین قیمت را بین فروشگاههای مختلف پیدا کنند. همچنین به فروشگاههای اینترنتی معتبر کمک میکند تا بدون نیاز به دانش فنی بتوانند به گسترهی بزرگی از کاربران اینترنتی دسترسی پیدا کنند.
اسنَپ (به انگلیسی: Snapp) یکی از سرویسهای برخط برای درخواست وسیلهٔ نقلیهٔ آنلاین و کرایهای در ایران است که از دی ماه سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد. مالکیت این نرمافزار متعلق به گروه اینترنت ایران است.
پس از آغاز به کار این نرمافزار، در برخی موارد اسنپ مورد انتقاد صنف تاکسیرانی قرار گرفت و به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم شد. با این وجود اسنپ در دو سال اول فعالیت خود توانست به یکی از بازیگران اصلی تجارت الکترونیک در ایران تبدیل شود. در حال حاضر اسنپ با بیش از ۵۰۰ نفر پرسنل تمام وقت، نیم میلیون کاربر بهعنوان راننده و ده میلیون کاربر به عنوان مسافر توانسته به یکی از سیستمهای رفت وآمد هوشمند در اکثر شهرهای ایران تبدیل شود؛ و هماکنون در بیش از ۱۰۰ شهر بزرگ و کوچک ایران با رانندگان ایرانی فعال میباشد نرمافزار اسنپ در حال حاضر برای دو سیستم عامل اندروید و آیاواس منتشر شدهاست.
اسنپ در ابتدا با نام «تاکسی یاب» کار خود را آغاز کرد، ولی بعداً به «اسنپ» تغییر نام داد.
برای دیدن مطالب بیشتر در مورد کسب و کار های موفق ایرانی می توانید مقاله ۷ استارتاپ موفق ایرانی را مطالعه کنید .
.
از طرف دیگر اینستاگرام از همان ابتدا رشد سریعی را تجربه کرد. بنیانگذار کوین سیستروم اینستاگرام، اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس را با نام Burbn راه اندازی کرد و در یک روز 25000 کاربر به خود اختصاص داد. این تا حدی به دلیل این واقعیت است که Systrom توانست در اوایل راهاندازی برنامه، سرمایهگذاری خطرپذیر را تامین کند. علاوه بر این، ویژگی اشتراکگذاری عکس در آن زمان منحصر به فرد و هیجانانگیز بود، زیرا بسیاری از برنامهها بیشتر بر روی اشتراکگذاری مکان تمرکز داشتند.
موفقیت واقعی زمانی حاصل شد که استارتآپ مدل کسبوکار را تغییر داد و نام خود را به اینستاگرام تغییر داد و برای iOS راهاندازی کرد. اینستاگرام پس از آن در هفته اول 100000 کاربر و کمتر از دو ماه بعد یک میلیون کاربر به دست آورد. کاری که اینستاگرام به درستی انجام داد این بود که یک عنصر گمشده در برنامههای رسانههای اجتماعی آن زمان را تشخیص داد و مدل کسبوکار را برای دسترسی به بازار بزرگتر چرخاند.
مثال بعدی در لیست استارت آپ های موفق ما، Pinterest است . برخلاف بسیاری از شرکتهای استارتآپ، پینترست برای جذب کاربران باهوش فناوری متولد نشده است. Pinterest برای استفاده توسط همه و همه ایجاد شده است – بدون نیاز به اقامت در دره سیلیکون. اما بنیانگذاران بن سیلبرمن، ایوان شارپ و پل اسکیرا به همین جا بسنده نکردند. Pinterest به دلیل تمرکز بر ایجاد تجربه برای کاربران فعلی و ایجاد یک تجربه کاملاً منحصر به فرد در رسانه های اجتماعی، به یک شرکت 11 میلیارد دلاری تبدیل شد.
در ابتدا، Pinterest یک پلت فرم فقط دعوت بود. این انحصار به شرکت اجازه داد تا در ایجاد تجربه ای که کاربران به دنبال آن بودند، پیشرفت کند. بن سیلبرمن حتی تا آنجا پیش رفت که شماره تلفن شخصی خود را در اختیار کاربران قرار داد تا بتوانند روز یا شب در مورد سایت با او تماس بگیرند. واضح است که این فداکاری نتیجه داد. پینترست هنوز یک پلتفرم منحصر به فرد (و پرسود) است که به جای به روز رسانی های زندگی که آنها را به طور مداوم از رقبا متمایز می کند، بر اشتراک گذاری، ذخیره و سازماندهی علایق تمرکز دارد.
واتس اپ، برنامه پیام کوتاه محبوب برای ارتباط افراد در نقاط مختلف جهان، شروع از یک مکان غیرمنتظره – ورزشگاه. هنگامی که یان کوم، بنیانگذار واتساپ، هنگام حضور در باشگاه از تماس های از دست دادن ناامید شد، او و بنیانگذارش برایان اکتون، واتس اپ را توسعه دادند تا به کاربران اجازه دهد با به روز رسانی وضعیت خود، زمان دریافت تماس را مشخص کنند.
چیزی که داستان Whatsapp را منحصر به فرد می کند این است که بنیانگذاران آن قصد ایجاد یک کسب و کار را نداشتند و مطمئناً هرگز انتظار نداشتند کسب و کاری را راه اندازی کنند که به همان اندازه موفق باشد. آنها به سادگی می خواستند یک محصول مفید برای مصرف کنندگان ایجاد کنند که به یک تجارت 5.5 میلیارد دلاری تبدیل شد.
برای دیدن مطالب بیشتر در مورد کسب و کار های موفق خارجی می توانید مقاله استارتاپ های مهم خارجی را مطالعه کنید .
اولین شغل خانگی مرتبط با اینترنت، وبلاگ نویسی است. در این شغل شما باید نام دامنه (area name) برای خود خریداری کنید و اطلاعاتی در مورد موضوع های مختلف به اشتراک بگذارید. زمانی که وبلاگتان معروف شد، میتوانید میزبانی تبلیغات را به عهده بگیرید و کسب درآمد کنید. همچنین میتوانید همراه با وبلاگ نویسی، بازاریابی وابسته نیز انجام دهید.
دومین شغل اینترنتی و یکی از بهترین گزینه های ۳۰ ایده پولساز و سود آور خانگی، راه اندازی کانال ویدیویی در یوتیوب است. برای راه اندازی کانال در یوتیوپ، فقط به حساب کاربری گوگل نیاز دارید.برای این کار، باید ویدیو های خاص بسازید و پست کنید. زمانی که کانالتان محبوب شد، میتوانید برای برنامه تبلیغاتی کانال یوتیوب اقدام کنید و شروع به کسب درآمد کنید.
یکی از مشاغل خانگی فنی، طراحی وب است. اگر پیش زمینه IT دارید و در مورد زبان برنامه نویسی و سیستم عامل کامپیوتر، مانند: HTML، Jscript، CSS و وردپرس (wordpress) آگاهی دارید، میتوانید کار طراحی وب را شروع کنید.
برای دیدن ایده های بیشتر می توانید مقاله ایده کسب و کار کوچک با سرمایه گذاری کم را مطالعه کنید .
فناوری مؤثر احتمالاً مهمترین عاملی برای تغییر است که یک شرکت میتواند معرفی کند.
پدیده ای نسبتاً مدرن که به طور چشمگیری زندگی روزمره افراد و مشاغل را در سراسر جهان تغییر داده است، از رایانه های شخصی و نرم افزارهای رایانه ای تا تولید روباتیک تا فناوری ارتباطات. استفاده از فناوری اطلاعات برای موفقیت در کسب و کار، کلید بقا در دنیای تجارت مدرن است.
فقدان ساختار و فقدان سیستمها به جز ناهماهنگی در نحوه انجام کار، برنامههای متضاد، اختلاف نظر و سردرگمی تضمین میکنند. ساختار از موفقیت پشتیبانی می کند.
یکی از ویژگیهای موفقیت که اغلب به آن اعتبار داده میشود، سادهسازی فرآیندهای تجاری است. ما این را “ایجاد قابلیت پیش بینی” می نامیم. متأسفانه، این احتمالاً کمترین وظیفه ای است که یک صاحب کسب و کار کوچک می تواند انجام دهد.
فرآیندهای کسب و کار نحوه انجام کارها در یک کسب و کار است. هر شرکتی فرآیندهایی دارد. برخی به وضوح تعریف شده اند، برخی دیگر ضمنی. هدف در اینجا افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها در عین ایجاد نتایج مشابه (یا بهتر) است. کسبوکارهای موفق نیاز به بهبود مستمر فرآیندهای کسبوکار خود را درک میکنند: کارآمدتر شدن و بهرهوریتر شدن و واکنش سریعتر به تغییرات بازار و در عین حال ارائه خدمات بهتر به مشتریان.
به بیان ساده، یک فرآیند مجموعه ای از وظایف تعریف شده است که برای تکمیل یک فعالیت تجاری مورد نیاز است، از جمله اینکه چه کسی مسئول تکمیل هر مرحله، چه زمانی و چگونه این کار را انجام می دهد.
اگرچه فرآیندها ممکن است پیش پا افتاده به نظر برسند، اما اهمیت آنها برای کسب و کار موفق شما قابل اغراق نیست. آنها از طرق مختلف به یک کسب و کار از جمله رقابتی کردن یک تجارت و امکان رشد کمک می کنند.
برای دیدن ویژگی های بیشتر یک کسب و کار موفق می توانید مقاله ۷ ویژگی مهم یک کسب و کار موفق را مطالعه کنید .
چه یک شرکت Fortune 500 یا یک فروشگاه تک نفره باشید، برای موفقیت، باید یک استراتژی بازاریابی داشته باشید و باید آن را به طور مداوم اجرا کنید. با این حال، نیازی به هزینه گزافی نیست و لازم نیست که یک نابغه خلاق باشید.
نکته کلیدی ایجاد یک استراتژی بازاریابی است که پایه محکمی برای تلاش های تبلیغاتی شما ایجاد کند.
بازاریابی موثر با یک استراتژی بازاریابی مدنظر و آگاهانه شروع می شود. یک استراتژی بازاریابی خوب به شما کمک می کند تا چشم انداز، ماموریت و اهداف تجاری خود را مشخص کنید و مراحلی را که باید برای رسیدن به این اهداف بردارید، مشخص می کند.
کوچینگ کسب و کار برای مدیران عامل و صاحبان مشاغلی که می خواهند خود و شرکت هایشان را ارتقا دهند به یک روش رایج و مهم تبدیل شده است. با این حال، بسیاری از رهبران کسب و کار به درستی درک نمی کنند که مربیگری در واقع چیست . به طور خلاصه، کوچینگ کسب و کار یک رابطه مشترک بین صاحب یا مدیر عامل کسب و کار و یک مربی حرفه ای است که هدف آن توسعه استراتژیک یک کسب و کار موفق است. و مربی کسب و کار چه می کند? نقش یک مربی – به طور کلی، اما به ویژه همانطور که در EMyth می بینیم – این است که به شما کمک کند چشم اندازی برای کسب و کار خود طراحی کنید که با ارزش های شما و اهدافی که برای زندگی خود دارید هماهنگ باشد. با در دست داشتن این چشم انداز، آنها راهنمایی، پشتیبانی و مسئولیت پذیری لازم برای تعیین و حرکت در اهداف خود را به شما ارائه می دهند و به شما این امکان را می دهند که کسب و کار خود را از جایی که هست به جایی که می خواهید ببرید.
ایده کسب و کار کوچک با سرمایه گذاری کم
مشاور برندینگ برای کسب و کار کوچک
۳۰ ایده پولساز و سود آور خانگی
نقش های ماموریت، چشم انداز و ارزش ها
منبع:مشاوره کسب و کارآکو