مشاوره کسب و کار آکو

همیشه و همه جا در کنار شما هستیم با مشاوره کسب و کار آکو

مشاوره کسب و کار آکو

همیشه و همه جا در کنار شما هستیم با مشاوره کسب و کار آکو

نحوه نوشتن بیانیه های ماموریت، چشم انداز و ارزش ها - 100 مثال برای راهنمایی شما در طول فرآیند

بیانیه های ماموریت، چشم انداز و ارزش ها به عنوان پایه و اساس برنامه استراتژیک یک سازمان عمل می کند. آنها هدف، جهت و ارزش های اساسی سازمان را منتقل می کنند. هنگامی که این بیانیه ها به شیوه ای متفکرانه و آگاهانه توسعه یافته و اجرا شوند، می توانند به عنوان ابزار قدرتمندی عمل کنند که به سازمان ها راهنمایی معنادار، به ویژه در زمان تغییرات سریع، ارائه می کنند. در نتیجه، صرف زمان برای ایجاد بیانیه‌های مأموریت، چشم‌انداز و ارزش باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

بیانیه ماموریت

بیانیه ماموریت هدف یا دلیل وجود یک سازمان را مشخص می کند. عملیات روزانه سازمان را هدایت می کند، راه حل های اصلی را که سازمان در جامعه ارائه می دهد با ذینفعان خارجی در میان می گذارد و کارکنان را به سمت یک هدف مشترک نزدیک به میان مدت ترغیب می کند. به طور خلاصه، بیانیه ماموریت تصویری از این که شرکت چه کسی است و چه کاری انجام می دهد را ترسیم می کند.

یک بیانیه مأموریت خوب فقط باید بر آنچه برای سازمان مهم است تمرکز کند. باید مختصر، واضح، آموزنده، ساده و مستقیم باشد. باید از زبان مفصل، کلیشه‌ها و کلی‌گویی پرهیز کند و بر نتایج و افرادی که سازمان به آنها خدمات می‌دهد تاکید کند.

هنگام نوشتن بیانیه ماموریت، به سوالات زیر توجه کنید:

  • امروز چه کنیم؟
  • به چه کسی خدمت کنیم؟
  • میخواهیم به چه چیزی دست پیدا کنیم؟
  • چه تاثیری می خواهیم به دست آوریم؟

مثال ها:

  • لینکدین : برای ایجاد ارتباط با متخصصان جهان به منظور افزایش بهره وری و موفقیت.
  • استارباکس : برای الهام بخشیدن و پرورش روح انسان – یک نفر، یک فنجان و یک محله در یک زمان.
  • توییتر : برای دادن قدرت به همه افراد برای ایجاد و به اشتراک گذاری ایده ها و اطلاعات، فورا، بدون موانع.
  • TripAdvisor : برای کمک به مردم در سراسر جهان برای برنامه ریزی و داشتن یک سفر عالی.
  • تسلا : برای تسریع انتقال جهان به انرژی پایدار.
  • Sweetgreen : برای الهام بخشیدن به جوامع سالم تر با اتصال مردم به غذای واقعی.
  • بیانیه های چشم انداز

    بیانیه چشم انداز آینده سازمان را توصیف می کند. این نشان می دهد که شرکت آرزو دارد چه چیزی باشد یا امیدوار است در بلندمدت به آن دست یابد. بیانیه چشم انداز الهام بخش و انگیزشی است، اما همچنین جهت گیری را ارائه می دهد، و نقشه برداری از جایی که سازمان در حال حرکت است. در این راستا، به عنوان راهنمای انتخاب مسیرهای فعلی و آینده عمل می کند.

    یک بیانیه چشم انداز موثر باید مختصر، بدون ابهام، آینده نگر، واقع بینانه، آرزومند و الهام بخش باشد. نباید کلی باشد، بلکه باید بر نتایج خاص سازمان تمرکز کند.

     هنگام نوشتن بیانیه چشم انداز، به این سؤالات توجه کنید:

    • به کجا می رویم جلو؟
    • در آینده می خواهیم به چه چیزی برسیم؟
    • چه نوع جامعه آینده ای را متصور هستیم؟

    مثال ها:

    • لینکدین : ایجاد فرصت اقتصادی برای هر عضو نیروی کار جهانی.
    • GoDaddy : برای تغییر ریشه ای اقتصاد جهانی به سمت سرمایه گذاری های مستقل کارآفرینی.
    • بنیاد ویکی‌مدیا : دنیایی را تصور کنید که در آن هر انسانی می‌تواند آزادانه در مجموع همه دانش سهیم شود. این تعهد ماست.
    • Habitat for Humanity : دنیایی که در آن هر کس مکان مناسبی برای زندگی دارد.
    • Southwest Airlines : محبوب ترین، کارآمدترین و سودآورترین شرکت هواپیمایی جهان باشید.

    بیانیه ارزش ها

    بیانیه ارزش ها اصول اصلی و آرمان های فلسفی یک سازمان را برجسته می کند. هم برای اطلاع رسانی و هدایت تصمیمات و رفتارهای افراد در داخل سازمان استفاده می شود و هم به ذینفعان خارجی نشان می دهد که چه چیزی برای شرکت مهم است. ارزش‌های اصلی سازمان فرهنگ روزانه را شکل می‌دهد و استانداردهای رفتاری را ایجاد می‌کند که بر اساس آن اقدامات و تصمیم‌ها قابل ارزیابی است.

    بیانیه ارزش ها باید به یاد ماندنی، قابل اجرا و بی زمان باشد. قالب بیانیه ارزش ها به سازمان ها بستگی دارد. برخی از سازمان ها از یک، دو یا سه کلمه برای توصیف ارزش های اصلی خود استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از یک عبارت کوتاه استفاده می کنند.

     هنگام تهیه پیش نویس بیانیه ارزش ها، برخی از سوالاتی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

    • ما برای چه هدفی اینجا هستیم؟
    • چه رفتارهایی را بیش از هر چیز دیگری ارج می نهیم؟
    • چگونه فعالیت های خود را برای رسیدن به ماموریت و چشم انداز خود انجام خواهیم داد؟
    • چگونه با اعضای سازمان و جامعه خود رفتار می کنیم؟

    مثال ها:

    میل:

    • ذهنیت مالکیت
    • برای کوتاه مدت بهینه سازی نکنید.
    • ما همه سازنده هستیم.
    • مایل اضافی برو.
    • آنچه را که درست است انجام دهید.
    • شفاف باشید

    Etsy:

    • ما به حرفه خود متعهد هستیم.
    • ضایعات را به حداقل می رسانیم.
    • ما تفاوت ها را می پذیریم.
    • عمیق تر حفاری می کنیم.
    • ما با خوش بینی رهبری می کنیم.

    خلاصه

    بیانیه های ماموریت، چشم انداز و ارزش ها نیروهای هدایت کننده پشت یک سازمان هستند. بیانیه ماموریت هدف سازمان را بیان می کند. بیانیه چشم انداز بینشی در مورد آنچه شرکت امیدوار است در آینده به دست آورد یا تبدیل شود را ارائه می دهد. بیانیه ارزش ها منعکس کننده اصول اصلی و اخلاقیات سازمان است. این بیانیه ها با هم، جهت گیری استراتژیک را برای یک سازمان فراهم می کند و استراتژی های کسب و کار فعلی و آینده را اطلاع رسانی می کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد